Otázka
Konkurenčná spoločnosť rozposiela našim klientom emaily, v ktorých očierňuje náš produkt a opisuje svoj produkt, ako výhodnejší. Ako sa môžeme brániť?
Odpoveď
Jednou z foriem nekalej súťaže je aj zľahčovanie. Zľahčovaním je konanie, ktorým súťažiteľ uvedie alebo rozširuje o pomeroch, výrobkoch alebo výkonoch iného súťažiteľa nepravdivé údaje spôsobilé tomuto súťažiteľovi privodiť ujmu.
Nekalou súťažou je konanie, ktoré spĺňa všetky tri základné pojmové znaky, a to:
1. ide o konanie v hospodárskej súťaži,
2. konanie je v rozpore s dobrými mravmi súťaže a
3. konanie je spôsobilé privodiť ujmu iným súťažiteľom alebo spotrebiteľom.
Ad 1/ Pre zodpovedanie otázky, či konanie žalovaného bolo konaním v hospodárskej súťaži, je určujúcim zistenie, či v konkrétnom prípade išlo o súťažný vzťah medzi rôznymi súťažiteľmi. Tento vzťah môže byť vymedzený okrem iného aj vecne, keď súťažitelia dodávajú na trh zhodné, porovnateľné, alebo svojou funkciu vzájomne zastupiteľné výrobky. Súťažitelia nemusia byť len priami. Súťažiteľmi sú všetky subjekty, ktoré pôsobia v podobných hospodárskych činnostiach. Pre posúdenie, či konanie konkrétneho subjektu je konaním v hospodárskej súťaži, nie je rozhodné, či ide o podnikateľa, rozhodné je to, či ide o konanie uskutočnené za účelom súťažného zámeru.
Ad 2/ Pod dobré mravy súťaže sa zahŕňa konanie, ktoré síce podľa zásad všeobecnej morálky je bezchybné, môže však byť chybné z prísnejšieho hľadiska dobrých mravov súťaže. Meradlom sú teda mravné názory, obyčaje, zvyklosti, ktoré zachovávajú všetci spravodlivo, poctivo, čestne a svedomito konajúci účastníci súťažného zápasu.
Ad 3/ Ujma môže byť hmotná aj nehmotná, pričom postačí, keď ujma potenciálne hrozí, nemusí nastať.
Vo vašom prípade preto odporúčame poradiť sa s dobrým advokátom, ktorý vám pomôže sformulovať príslušnú žalobu, ktorou sa môžete domáhať nápravy. Podľa okolností konkrétneho prípadu sa možno domáhať toho, aby sa rušiteľ určitého konania zdržal a odstránil chybný stav, prípadne požadovať primerané zadosťučinenie, náhradu škody alebo vydanie bezdôvodného obohatenia.
Ponúkame výhodné cenové podmienky, ak potrebujete k tejto odpovedi dodatočné informácie. Preto sa na nás s dôverou obráťte, ak máte podobný problém alebo nemáte istotu ohľadne aktuálnosti odpovede. Malá investícia do preventívneho poradenstva vie ušetriť dodatočné náklady na odstraňovanie problému, ktoré môžu byť niekedy až niekoľkonásobne vyššie.